Υπολογίζοντας τον δείκτη του σωματικού μου βάρους

 ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΕΙΚΤΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΥ ΒΑΡΟΥΣ

Το παρακάτω διδακτικό σενάριο εφαρμόστηκε σε 4 διδακτικές ώρες στα μαθηματικά γ΄ γυμνασίου στις 3 έως 7 Απριλίου 2017 στα πλαίσια της Θεματικής Εβδομάδας. Αφορούσε την ενότητα "Διατροφή και ποιότητα ζωής".

Θέμα : Υπολογισμός του δείκτη σωματικού βάρους των μαθητών με βάση το βάρος και το ύψος τους. Στη συνέχεια κατατάσσεται το άτομο σε μια κατηγορία ανάλογα με το βάρος του(ελλιποβαρές , κανονικού βάρους ,υπέρβαρο , παχύσαρκο). Στο τέλος με βάση την εμπειρία αυτή θα διενεργήσουν μια στατιστική έρευνα για την κατανομή του βάρους των μαθητών τους σχολείου μας και θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα με τη μορφή ραβδογράμματος και κυκλικού διαγράμματος.

Χώρος υλοποίησης : Το σενάριο κατά την πρώτη και τρίτη διδακτική ώρα θα λάβει χώρα στο εργαστήριο πληροφορικής. Στις άλλες ώρες στην αίθουσα διδασκαλίας. όπου θα χρησιμοποιηθεί βιντεοπροβολέας.  
Βοηθητικά εργαλεία: Η/Υ , βιντεοπροβολέας ,φύλλο εργασίας , χαρτί , μολύβι , κομπιουτεράκι. 
Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης. Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των 4 ατόμων. Θα χειρίζονται όλοι τον Η/Υ εναλλάξ όταν χρειάζεται να εμπλακούν σε δραστηριότητα που αφορά προσωπικά τους δεδομένα( υπολογισμός του δείκτη σωματικού τους βάρους).
Ανάλυση δραστηριότητας : Το μάθημα θα γίνει σε 4 φάσεις. 
1η φάση : Πηγαίνουμε στο εργαστήριο πληροφορικής χωρίζοντας τους μαθητές σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε ομάδα έχει ανοικτό στον Η/Υ ένα αρχείο Geogebra με τίτλο : «Δείκτης μάζας». Επίσης δίνεται σε κάθε ομάδα ένα φύλλο εργασίας στο οποίο απαντάει στα ερωτήματα που τίθενται και σχετίζονται με την αλληλεπίδρασή των μαθητών με τον Η/Υ. Αρχικά ζητείται από κάθε μαθητή να επιλέξει στο αρχείο Geogebra το βάρος και το ύψος του μετακινώντας κατάλληλα τους αντίστοιχους δρομείς. Στη συνέχεια επιλέγουν το κουτί «ΔΜΣ Αγοριών» ή «ΔΜΣ Κοριτσιών» ανάλογα με το φύλο τους. Τότε στο υπολογιστικό φύλλο του αρχείου καταγράφονται τα δεδομένα και υπολογίζεται ο Δείκτης μάζας τους ως το πηλίκο Βάρος/ Ύψος στο τετράγωνο. Συγχρόνως στα γραφικά του Geogebra σημειώνεται ένα σημείο ( κόκκινο για τα κορίτσια και μπλε για τα αγόρια) ανάλογα με την ταξινόμηση του βάρους σε κατηγορίες ( ελλιποβαρές , κανονικό , υπέρβαρο , παχύσαρκο). Ο κάθε μαθητής έτσι με διακριτικότητα διαπιστώνει που βρίσκεται και αυτογνωστικά βγάζει ωφέλιμα συμπεράσματα για τη διατροφή του. Στην συνέχεια γίνονται κάποιες διεργασίες που ενισχύουν το κάθε άτομο να θέσει στόχους στην διατροφική του υπόσταση. Ζητάμε από τους μαθητές να αφήσουν σταθερό το ύψος τους που επιδέχεται πιο αργή αλλαγή στον χρόνο. Αν λοιπόν ένα άτομο είναι ελλιποβαρές του ζητάμε να «παίξει» με το δρομέα του βάρους του ώστε αν διαπιστώσει πόσα κιλά του υπολείπονται για να έχει κανονικό βάρος. Αν ένα άτομο είναι υπέρβαρο αντίστροφα να διαπιστώσει σε πιο βάρος θα πρέπει να βρίσκεται για να είναι κανονικού βάρους. Σε γενικού ενδιαφέροντος ζητήματα δίνουμε συγκεκριμένες τιμές στο βάρος και στο ύψος ενός ατόμου και ζητείται σε μορφή πίνακα η κατάταξή του σε κατηγορία βάρους. Ακόμη κρατώντας σταθερό το ύψος δίνουμε μια τιμή βάρους που αντιστοιχεί σε ελλιποβαρές άτομο. Το ζητούμενο είναι να βρουν πόσα κιλά πρέπει να βάλει το ελάχιστο ώστε να αποκτήσει κανονικό βάρος. Παρομοίως πόσα κιλά πρέπει να χάσει ένα υπέρβαρο άτομο ώστε να αποκτήσει κανονικό βάρος. Τέλος κάνουμε μια συγκριτική μελέτη για τα βάρη αγοριών και κοριτσιών. 
2η φάση : Το μάθημα διεξάγεται στην αίθουσα διδασκαλίας. Διατηρείται ο ίδιος χωρισμός των ομάδων της προηγούμενης φάσης. Στον πίνακα συνδέεται βιντεοπροβολέας με τον οποίο προβάλλεται το περιβάλλον του Excel. Μοιράζεται σε κάθε ομάδα έντυπο που περιέχει πίνακα για την συγκέντρωση των δεδομένων. Επίσης πληροφορίες για τον υπολογισμό του δείκτη μάζας και τον τρόπο υπολογισμού των ορίων ταξινόμησης των κατηγοριών βάρους. Στη φάση αυτή γίνεται η προετοιμασία των μαθητών κάθε ομάδας στην εκπόνηση μιας στατιστικής έρευνας στους μαθητές του γυμνασίου Σημάντρων ως προς την ταξινόμηση σε κατηγορίες βάρους. Τους δίνονται οδηγίες ως προς τον τρόπο που θα συλλέξουν τα δεδομένα τους. Τους υποδεικνύουμε να κατασκευάσουν πίνακες όπου κάθε ερωτηθείς μαθητής θα αναγράφει το ύψος και το βάρος του. Τον πίνακα αυτό θα συμπληρώνουν μαθητές της γ γυμνασίου με τον αντίστοιχο δείκτη μάζας. Με βάση την παρακάτω ταξινόμηση θα κατατάσσουν τους μαθητές στις κατηγορίες βάρους και θα κατασκευάσουν  πίνακα συχνοτήτων και σχετικών συχνοτήτων,  ραβδόγραμμα και κυκλικό διάγραμμα στο Excel.
 3η φάση : Οι μαθητές οδηγούνται εκ νέου στην αίθουσα πληροφορικής με ανοικτό το Excel στον υπολογιστή της κάθε ομάδας. Εφόσον οι μαθητές έχουν συγκεντρώσει τα αποτελέσματα της έρευνάς τους κατασκευάζουν στο περιβάλλον του υπολογιστικού φύλλου : πίνακα συχνοτήτων και σχετικών συχνοτήτων ,ραβδόγραμμα και κυκλικό διάγραμμα. Επίσης συζητούν , καταλήγουν και πληκτρολογούν το κείμενο με τα συμπεράσματα της έρευνας. Η βοήθεια του διδάσκοντα στο σημείο αυτό θεωρείται καίριας σημασίας. 
4η φάση : Οι μαθητές βρίσκονται και πάλι στην αίθουσα διδασκαλίας. Παρουσιάζονται με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα κάθε ομάδας. Ακολουθεί συζήτηση.

                                           

                                           

                                          

                                           

Ακολουθεί το αρχείο Geogebra  που χρησιμοποιήσαμε από την προσωπική μου συλλογή  στο GeogebraTube. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να το δείτε :


Επίσης στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε ολοκληρωμένο το σενάριο με τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας.

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΕΙΚΤΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΥ ΒΑΡΟΥΣ

To διδακτικό αυτό σενάριο πέρα από την εφαρμογή στην διδακτική πράξη παρουσιάστηκε στην επιμορφωτική ημερίδα της Σχολικής Συμβούλου κ. Μαρίνας Πάλλα για τους μαθηματικούς Ν. Χαλκιδικής στις 8 Μαρτίου 2017 στο 1ο Γυμνάσιο Ν. Μουδανιών.