Μαθηματικά και ... παιχνίδι

1. Σταυρόλεξο στα μονώνυμα

Πρόκειται για διαδραστικό σταυρόλεξο στην θεωρία των μονωνύμων στην άλγεβρα γ΄ γυμνασίου. Στοχεύει να μάθουν οι μαθητές όλη τη βασική θεωρία μονωνύμων σε κάθε λεπτομέρεια της. Για το λόγο αυτό ενημερώθηκαν από το προηγούμενο μάθημα τι θα συμβεί. Η διδασκαλία έγινε στην αίθουσα πληροφορικής. Στον πίνακα προβαλλόταν το διαδραστικό σταυρόλεξο στο περιβάλλον του Hot Potatoes. Oι μαθητές χωρίστηκαν σε 5 ομάδες των 3 ατόμων η καθεμία. Η κάθε ομάδα είχε ανοικτό έναν υπολογιστή του εργαστηρίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση  
https://mosxostest.blogspot.com/p/blog-page_40.html όπου εμφανιζόταν το σταυρόλεξο. Η κάθε ομάδα επέλεγε μία ερώτηση από το 1 έως το 11( οι ερωτήσεις ήταν συνολικά 12 γιατί στον αριθμό 3 υπήρχε ερώτηση και οριζόντια και κάθετα). Σκοπός μας να συμπληρώσουμε τα κενά όλων των ερωτημάτων. Οι μαθητές για να απαντήσουν μπορούσαν να πειραματιστούν στο σταυρόλεξο στον υπολογιστή τους. Δινόταν χρόνο για να γίνει αυτό κι όταν όλες οι ομάδες ήταν έτοιμες συνεχίζαμε με την επόμενη ερώτηση που επέλεγε η επόμενη ομάδα. Μόλις τελείωσαν οι 12 ερωτήσεις ο διδάσκων έβλεπε στον υπολογιστή κάθε ομάδας τις απαντήσεις που έδωσε. Έτσι ανακήρυξε την νικήτρια ομάδα. Στο τέλος συμπληρώσαμε τα κενά στο σταυρόλεξο που προβαλλόταν στον πίνακα με τις σωστές απαντήσεις.








2. Παιχνίδι στις πράξεις μονωνύμων γ΄ γυμνασίου

Όλα έγιναν στο Γ2 τμήμα του γυμνασίου στισ 2 Νοεμβρίου 2021. Ένα διαδραστικό παιχνίδι στο περιβάλλον του Geogebra , προβαλλόμενο στον πίνακα με βιντεοπροβολέα. Περιέχει ερωτήσεις - ασκήσεις των 10 , 30 και 50 βαθμών. Αφορούν τις πράξεις μονωνύμων. Οι μαθητές χωρισμένοι ομαδοσυνεργατικά σε ομάδες των 4 ατόμων. Η κάθε ομάδα επιλέγει την ερώτηση των βαθμών που επιθυμεί. Λύνουν και οι δυο ομάδες. Όποια χτυπήσει πρώτη το κουδουνάκι απαντάει. Ο λόγος δίνεται σε όποιον μαθητή της ομάδας επιθυμεί ο διδάσκων και πρέπει να είναι σε θέση να δώσει την σωστή απάντηση και να αιτιολογήσει την λύση που έδωσε. Αυτό γίνεται ώστε οι μαθητές κάθε ομάδας να συνεργάζονται και να συζητούν τις λύσεις ώστε να κατανοούν και να μαθαίνουν όλοι ομαδοσυνεργατικά. Αν απαντήσει και δικαιολογήσει σωστά ο επιλεγόμενος μαθητής της ομάδας κερδίζει τους βαθμούς ... αλλιώς δίνεται ο λόγος στην άλλη ομάδα. Η νικήτρια ομάδα του πρώτου γύρου παίζει με την ομάδα Γ. Νικήτρια ομάδα ανακηρύχτηκε η Α. Έγινε ο ανάλογος αναστοχασμός και δηλώνουμε έτοιμοι να επαναλάβουμε το εγχείρημα βελτιωμένοι την επόμενη φορά!













3. Παίζοντας ποδόσφαιρο με εξισώσεις 2ου βαθμού

Το παιχνίδι έλαβε χώρα στο εργαστήριο πληροφορικής κι αφορούσε στην επίλυση εξισώσεων 2ου βαθμού με διακρίνουσα , στην άλγεβρα γ΄ γυμνασίου. Το διαδραστικό παιχνίδι  στο περιβάλλον του Geogebra προβαλλόταν με βιντεοπροβολέα στον πίνακα. Οι μαθητές ήταν χωρισμένοι σε ομάδες των 3 ατόμων. Κάθε ομάδα επέλεγε ένα από τα 10 σουτ που υπήρχαν και οι ομάδες επέλυαν την εξίσωση  που εμφανιζόταν με το κουμπί Εμφάνισης- Απόκρυψης. Η ομάδα που πατούσε πρώτη το κουδουνάκι απαντούσε. Αν η απάντηση ήταν σωστή έπαιρνε 3 βαθμούς , διαφορετικά απαντούσε η επόμενη ομάδα. Στο τέλος των "σουτ" ανακοινωνόταν τα τελικά αποτελέσματα και η νικήτρια ομάδα.




Το αρχείο Geogebra με το διαδραστικό παιχνίδι βρίσκεται στην διεύθυνση:


4. Διαγωνιστικό παιχνίδι : Μαθηματικά δια . . . λόγου

To 2018 ορίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως Έτος Μαθηματικών ως αφορμή για την συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.  Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα με πρώτο γενικό γραμματέα το Νείλο Σακελλαρίου, ο οποίος ήταν πρόεδρος της ΕΜΕ από το 1929 ως το θάνατό του, στις 16 Μαρτίου 1955. 
Στο σχολείο μας στο Γυμνάσιο - Λυκειακές τάξεις Σημάντρων πραγματοποιήθηκαν δράσεις για τον εορτασμό του Έτους Μαθηματικών. Η πρώτη δράση έγινε στις 20 Μαρτίου 2018 και η δεύτερη στις 12 Δεκεμβρίου 2018.

Η πρώτη δράση : Το πείραμα του Ερατοσθένη

  Η πρώτη δράση πραγματοποιήθηκε κατά τις 4 τελευταίες διδακτικές ώρες την Τρίτη 20 Μαρτίου 2018.Οι δράσεις αυτές έγιναν σε δύο φάσεις. 
  • Στην πρώτη φάση όλοι οι μαθητές του σχολείου πήγαν στο αμφιθέατρο και παρακολούθησαν την διάλεξη που παρουσίασε ο μαθηματικός του σχολείου μας και οργανωτής των δράσεων κ. Μόσχος Αλέξανδρος με τίτλο : "2018 : έτος Μαθηματικών". Η παρουσίαση κινήθηκε πάνω στους παρακάτω άξονες: 
         - Τι είναι τα μαθηματικά
         - Η χρησιμότητα των μαθηματικών
         - Τα μαθηματικά γέννημα της αθηναϊκής δημοκρατίας
         - Τα μαθηματικά στην ελληνιστή εποχή
         - Ο Ερατοσθένης υπολογίζει την ακτίνα και την περίμετρο
            της γης.
  Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχει το αρχείο Power Point που χρησιμοποιήθηκε στην παρουσίαση:  "Power Point : 2018 Έτος Μαθηματικών"
  • Στην δεύτερη φάση προχωρήσαμε στην εκτέλεση του πειράματος του Ερατοσθένη στις 20 Μαρτίου 2018 ημέρα της εαρινής μεσημβρίας. Σχετικές πληροφορίες με επιστημονική τεκμηρίωση , περιγραφή εκτέλεσης του πειράματος και φωτογραφικό υλικό από την δράση θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο : 
          ΠΕΙΡΑΜΑ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ 
         
                                

                                                            
Η δεύτερη δράση : Διαγωνιστικό και διαδραστικό παιχνίδι με τίτλο :
"Μαθηματικά δια . . . λόγου".

Την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2018 προχωρήσαμε στην δράση με τίτλο : "Μαθηματικά δια . . . λόγου" στα πλαίσια του εορτασμού για το 2018 ως Έτους Μαθηματικών. Αφιερώσαμε για το σκοπό αυτό όλες τις διδακτικές ώρες. Ήταν μια μέρα αφιερωμένη στα Μαθηματικά παιχνίδια. Μαθηματικά και παιχνίδι λοιπόν. Η ευχάριστη και ελκυστική όψη των μαθηματικών. Εμπλουτίσαμε τη δράση με παιχνίδι στη γλώσσα για τους μαθητές του Λυκείου που αφορούσε λεξιλογικές ασκήσεις. Έτσι δόθηκε ένας διαθεματικός χαρακτήρας στη δράση Διοργανωτές ήταν ο μαθηματικός κ. Μόσχος Αλέξανδρος για το γυμνάσιο και η φιλόλογος κ. Κοτρώνη Σταματία για το Λύκειο.

Προετοιμασία της δράσης
ρχικά τυπώσαμε την αφίσα που φαίνεται αριστερά και με την οποία ενημερώσαμε τους μαθητές. Στη συνέχεια περάσαμε από τις τάξεις και συγκεντρώσαμε τις συμμετοχές. To ενθαρρυντικό ήταν ότι η συμμετοχή ήταν μεγάλη από όλα τα τμήματα. Χωρίσαμε τους μαθητές κάθε τάξης σε 4 ομάδες.Φροντίσαμε σε κάθε ομάδα να υπάρχουν μαθητές διαφορετικών βαθμολογικών ικανοτήτων. Αναρτήσαμε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου τα ονόματα των παιδιών ανά ομάδα και τάξη.  Προμηθευτήκαμε κουδουνάκια για γρήγορη απάντηση και έναν μικρό πίνακα με μαρκαδόρους και σφουγγάρι για την καταχώριση της βαθμολογίας. Τυπώσαμε επαίνους για κάθε μέλος από τις νικήτριες ομάδες και προμηθευτήκαμε λογοτεχνικά βιβλία για δώρα στους νικητές.

Η πραγματοποίηση 
Την μέρα του παιχνιδιού κάθε δυο ομάδες της ίδιας τάξης μετείχαν σε διαδραστικό - διαγνωστικό παιχνίδι 10 ερωτήσεων Μετά την ανάγνωση και επεξήγηση της ερώτησης δινόταν χρόνος 2 λεπτών στις ομάδες να σκεφτούν και να απαντήσουν.Η κάθε ομάδα είχε ένα κουδουνάκι ώστε να το χτυπάει όταν ήταν έτοιμη να απαντήσει. Την απάντηση έδινε η γρηγορότερη ομάδα. Αν απαντούσε σωστά κέρδιζε 10 βαθμούς. Αν έδινε λάθος απάντηση δινόταν ο λόγος στην άλλη ομάδα που είχε χρόνο 30 δευτερολέπτων. Αν απαντούσε σωστά κέρδιζε αυτή τους 10 βαθμούς διαφορετικά δεν υπήρχε νικήτρια ομάδα σε αυτήν την ερώτηση. Στη συνέχεια διαγωνιζόταν οι δυο επόμενες ομάδες και στο τέλος οι δυο νικήτριες που προηγούμενων αγώνων στο τελικό. Τα παιχνίδια συνεχιζόταν για κάθε τάξη . Παρουσιαστής του παιχνιδιού ήταν ο φυσικός του σχολείου μας κ. Κακουλίδης Δημήτριος. Η  συνάδερφος κ. Ζουμπουλίδου Ελένη έγραφε σε έναν πίνακα τους βαθμούς κάθε ομάδας και παρουσίαζε τη βαθμολογία αλλά και την νικήτρια ομάδα κάθε παιχνιδιού. Με τον τρόπο αυτό ανακηρύχτηκαν έξι νικήτριες ομάδες - μία από κάθε τάξη γυμνασίου και Λυκείου. Οι μαθητές των νικητριών ομάδων βραβεύτηκαν στη συνέχεια και τους δόθηκε ένα δώρο με την ευγενική χορηγία της Σχολικής Επιτροπής του σχολείου μας. Συγκεκριμένα ο κάθε μαθητής στην τελική απονομή των νικητών έπαιρνε έναν αναμνηστικό έπαινο με την σφραγίδα του σχολείου κι ένα βιβλίο.

Απολογισμός
Συγκινητικό ήταν ότι παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες βραβεύτηκαν στον διαγωνισμό καθώς η ομάδα τους νίκησε κι αυτό ήταν πολύ ενθαρρυντικό για αυτά τα παιδιά. Υπήρξε επίσης μαθητής που ανέφερε ότι : "Ήταν η πρώτη φορά που πήρα έπαινο στο σχολείο". Το κλίμα ήταν πολύ ενθουσιώδες και οι μαθητές μετέφεραν ευχάριστες εντυπώσεις από όλη τη δράση. Υπόσχεση μας να καθιερώσουμε αυτή αυτή τη δράση και στις επόμενες σχολικές χρονιές!





















Οι δύο αυτές δράσεις παρουσιάστηκαν στην 11η Διεθνή Μαθηματική Εβδομάδα της Ε.Μ.Ε την Κυριακή 7 Απριλίου 2019 στις 9.00 με τίτλο: